2018. május 3., csütörtök

Egy csoki-reklám hatáskeltő eszközei - A digitális témahét munkáiból

Az iskola humán munkaközössége a digitális témahétre meghirdetett egy, a "Csokoládét népszerűsítő audiovizuális reklámfilm hatáskeltő eszközeinek elemzése" c. pályázatot is. A pályázónak egy szabadon választott reklámfilmben kellett feltárnia, elemeznie és értelmeznie a befolyásolás, a hatáskeltés szöveges (szlogen, kulcsszavak, stb.), drámai (történet, szereplők, viszonyok stb.), színházi (díszlet, jelmez, stb.), képi (kamera, vágás, stb.) és zenei eszközeit.
A pályamunkát - projekt formájában - a 12. A osztály, 04. 09-én, egy magyaróra keretében valósította meg Farkasné Bekes Rita és Torgyik Tamás segítségével. Az alábbiakban munkájukból, a Tibi csoki reklámfilmjének elemzéséből közlök részleteket.

Szöveg és zenei aláfestés: Istella Orsolya, Kákonyi Otília, Urbán Kamilla, Berta Dorka, Kollár Fruzsina:
(...) A főszereplő, Hajós András célja, hogy megkóstoltassa a csokit. Ehhez énekel és gitározik, dicséri a csokit. Addig nem hagyja békén "áldozatát", amíg az meg nem kóstolják azt a csokit, amit ő annyira szeret.
A fülbemászó dallammal és a gitározással megfogja a nézőt, hiszen a zene, pár alkalom után, "benne marad a fülében".
A végére tulajdonképpen eléri célját, hiszen a reklámfilm másik szereplőjének - akinek már elege lesz az állandó zaklatásból-, megkóstolja a csokit.
A reklám végén (0:37) Hajós András megfenyegeti a nézőt is, hogy ha ő nem kóstolja meg a csokit, akkor őt is üldözni fogja. - Ezáltal mi, akik nézzük ezt a reklámot késztetést érzünk arra, hogy mindenáron megvegyük a csokit, nehogy úgy járjunk, mint a férfi a reklámban! :-) ( ... )

Csoportunkban ugyanakkor nem hagyott mély nyomot a reklám mondanivalója, mert nem a mi korosztályunknak lett címezve! A 21. században már sokkal rövidebb és lényegretörő reklámok vannak, melyek gyorsabban bevésődnek az emberek emlékezetébe. 

Színházi eszközök: Párdányi Panna, Sima Leila, Kókai Laura, Takács Vivien: 
A reklám az "egyszerű embereknek" szól, így egyszerű helyszínen játszódik. Az alapszituáció egy hétköznapi ember reklámtermékkel való zaklatása egy híres ember, Hajós András által.
Egy helyszín van, egy lakóház, azon belül egy kis lakás, valamint a lift és a lakás folyosója jelenik meg. 
A reklám nem igazán a képi eszközökkel, inkább az ismétlődő szlogennel hat nézőire, s a híres emberek bevonása is gyakori marketing trükk. 
A reklámot végigkíséri a mozgás, lendületesség, dinamikusság, mely egyfajta pozitív, humoros atmoszférát teremt. A reklám eszköze az ismétlődés, úgymond szándékosan idegesítő, ezzel megmutatva a reklámok alapvető tulajdonságát: mindenhol ott van, nem hagy minket békén, a fejünkbe mászik és a legváratlanabb helyzetekben is felbukkan. Hajós András, csakúgy, mint a reklámok szövegei, „üldözi” a békés, hétköznapi embert egészen addig, míg az általa reklámozott terméket meg nem kóstolja. 
Az emberek ruhája, akár a helyszín, hétköznapi, nincsenek figyelemfelkeltő jelmezek, hangsúlyos a visszafogottság. 
A néző nincs bevonva a reklámba, csak figyeli az eseményeket és kivárja a reklám végkimenetelét. Az ,,üldözés”- szerű folyamat egyfajta feszültséget kelt a nézőben, s a reklámban szerepelt emberhez hasonlóan, már-már mi is érezzük a nyomást, hogy kóstoljuk meg a Tibi csokit. 
Összegezvén, a reklámban nem is annyira a terület, inkább a dinamikusság, valamint az ismétlődés és a zene fogott meg minket. Ezzel mászik a fejünkbe, s ösztönöz minket a termék megvételére. 

Színészi játék: Gubányi Barbara, Dienes Dominika, Nagypál László, Tompai Anett:
A Tibi csoki ezen reklámfilmjében Hajós András és egy hétköznapi ember színészi játékát figyelhetjük meg. A híresség feltűnése a promóció hatását erősíti. Az elején Hajós Andrást úgy ismerjük meg, mint "kilincselő embert", akinek fő célja, hogy a terméket mindenáron eladja a potenciális fogyasztónak. Ő ez ellen tiltakozik, de András ezt nem hagyja.
(...)
A reklám erősítésének érdekében a csokoládé beszivárog az élet minden területére. Erre példa az, amikor a szellőzőből és a csapból is András énekét lehet hallani. Ám amikor a vásárló jelölt el akarja hagyni otthonát, hiába bizonyosodik meg arról, hogy már biztonságban van, téved. András a lift mellett várja, és végre rábírja, hogy megkóstolja a csokit, ami - természetesen – elnyeri a karakter tetszését és még többet kér belőle.  

Képi eszközök: Gyuris Bence, Földesi Ákos, Katona Dávid, Csefkó Gergő: 
A Tibi csokinak 2005-ben jött ki a reklámja Hajós András Heti Hetes sztárral és humoristával a főszerepben. (...) Mivel a reklámspot rövid ezért a vágásnak és a képi eszközöknek erősíteni kellett a non-verbális humorra. 
A videó humora a klasszikus burleszk humorra épít. Ez legjobban a 0:26 és 0:30 közötti részben domborodik ki: a hiányos mozgások ezen humor klasszikus eszközei. 0:40-nél a Hajós által zaklatott fiatal szemszögéből látja Hajóst, ez a képi eszköz a néző minél jobbani bevonását szolgálja. 0:18 és 0:26 között Hajós a dalt éneklei, de különböző szituációkban, eszerint változik a hang is, a helyszínek egy tipikus pesti polgári lakás különböző szobái (nappali, fürdő). 
A reklámfilm azért hatásos, mert egyszerre kínos és nyomasztó: Hajós tevékenysége enyhén szólva kimeríti a zaklatás fogalmát! :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése