2017. november 29., szerda

"Meg tudom érteni, hogy ki is vagyok, és hogyan is működöm!" – Sikerünk egy országos biológiaversenyen

Az EDUVITAL és a veszprémi Lovassy László Gimnázium által meghirdetett „A gyermekek megmentője” című egészségbiológiai tanulmányi versenyen – mely az egészségügyi prevencióról szólt – a Maruzsenszki Éva (12. A), Bleszák Nóra és Szabó Fanni Dorottya (12. B) összetételű csapatunk, szak-tanáruk, Gyimesi Erzsébet vezetésével a nagyszerű 4. helyezést érte el. 
Mind a Kisasszonyoknak, mind pedig felkészítő tanáruknak gratulálunk a teljesítményéhez!
Interjúnk jóvoltából részletesebben is megismerkedhetünk a nem mindennapi próbatétellel és versenyzőinkkel.


- Milyen a kapcsolatotok a biológiával?
Fanni: - Mindig is érdeklődtem a biológia iránt, szerintem az egyik legérdekesebb tudományág! Középiskolai éveim alatt sikerült eldönteni, hogy ezzel szeretnék a későbbiekben is foglalkozni. A biológián belül az embertant kedvelem a legjobban.
Nóri: - A nagyszüleim szerettették meg velem, amikor kicsi voltam. Sokszor voltam náluk, és addig nem mentem haza, amíg meg nem etettük az állatokat ... Emiatt hamar közel került szívemhez az etológia!
Éva- Én már általános iskola óta szeretem a biológiát. Mindig is érdekelt a növény- és állatvilág. Már gyerekként is sokat jártam a természetben, viszont a legjobban az emberrel kapcsolatos témákat szeretem, egyszóval az embertant. Talán azért, mert ezekkel a témákkal jobban meg tudom érteni, hogy ki is vagyok, és hogyan is működöm.


- Hogyan értesültetek a versenykiírásról? 
Éva- A versenyről az emelt szintű biológia fakultációs tanárnőnk, Szeleczki Attiláné informálta a biológiás csapatot, és ajánlotta, hogy minél többen jelentkezzünk. Nekünk több sem kellett, és gyorsan megbeszéltük, hogy kik leszünk egy csapatban! (mosolyog)
Fanni:  - Úgy indultunk neki, hogy „egy biosz ötöst megér”. (mosolyog) Akkor még nem is gondoltunk arra, hogy esetleg továbbjutunk, de természetesen nagyon örültünk, amikor megtudtuk, hogy benne vagyunk a legjobb 12-ben!

- Mit kell tudnunk erről a versenyről?
Éva: - Ez egy országos, biológiával kapcsolatos verseny. Elsősorban olyan 11. évfolyamos diákoknak ajánlották, akik érdeklődnek a biológiai, orvos biológiai tudományok iránt, és, akik szeretnek érdekes tudományos lehetőségekről, jövőbeli perspektívákról gondolkodni. Emellett az is szempont volt, hogy fontosnak tartsuk az egészségnevelést, és annak egymás közti, érthető kommunikációját, álláspontok megvitatását.
A verseny két szakaszból állt. Az első, "otthon" elvégzendő, (maximum 30 000 karakteres) pályamunka – "Védjük meg a gyermekeket a betegségektől, a környezeti ártalmaktól, a káros szenvedélyektől!" címmel   megírása volt, amit 2017. június 6-ig kellett továbbküldenünk.

- Miről írtatok a témán belül?
Éva:- Pályamunkánkban hatékony, eredeti, más fiatal számára is vonzó egészségmegőrzési témákat dolgoztunk ki, illetve felvetettünk ezek kommunikálására vonatkozó egészségnevelési ötleteinket is. A pályamunkák elbírálását követően, a legjobb 12 csapatot hívták meg a verseny második szakaszába, amely 2017. október 6-án, a veszprémi Lovassy László Gimnáziumban zajlott le.

- Könnyű dolgotok volt munkátokkal a döntőbe jutni?
Éva- Nem mondanám, hogy könnyű dolgunk volt! Az egészség egy elég tág fogalom, így nehéz volt eldönteni, hogy mik is a legfontosabb résztémák, melyeket a dolgozatunkban majd kifejtenénk.

- Számítottatok-e arra, hogy bekerültök a döntőbe?
Éva- Amikor jelentkeztünk, nem az volt az elsődleges cél, hogy bejussunk a döntőbe, (és megnyerjük a fődíjat), inkább a tapasztalatszerzés. Kíváncsiak voltunk, hogyan tudunk megoldani egy ilyen feladatot úgy, hogy jól sikerüljön. Mikor már láttuk magunk előtt a kész, beküldésre váró pályamunkát, egyre erősödött azonban bennünk az érzés, hogy esélyesek  lehetünk a továbbjutásra is!

- Mivel töltöttétek a döntőig lévő több, mint egy hónapot?
É
va
Felosztottuk egymás között azokat a témákat, amelyek tudását egyfajta követelményként kérték a verseny szervezői. A középiskolai tananyagból megjelölték azokat a témaköröket, amelyekhez kapcsolódó kérdésekre, feladatokra számíthattunk a döntőben. Ilyenek voltak például az ember teste és egészsége, az ökológia, genetika, nagy népbetegségek és a világjárványok
Mindhárman kaptunk az emelt szintű tananyaghoz kapcsolódó témaköröket, amiket aztán el kellett sajátítanunk. A felkészülésben a középszintű biológiatanárnőnk, Gyimesi Erzsébet segített. Bármilyen kérdésünk volt, mindig szívesen válaszolt, és még gyakorló feladatokat is kaptunk tőle. Csapattársunk, Bleszák Nóri kéziedzője, Lakatos Tibor is  a segítségünkre volt!


- Hogyan szervezték a döntőt?
Éva: - A döntő 2017. október 6-án, délelőtt 9 órakor került megrendezésre a veszprémi gimnáziumban, és három fordulóból állt. 




A döntő első fordulójában tesztjellegű feladatsort oldottunk meg. A kérdések a vitaminokhoz, járványokhoz, azok kialakulásának okaihoz, a tüneteihez kapcsolódtak. A legjobb 6 csapat juthatott tovább a második fordulóba, ahol már tényfeltárások, esetelemzések, az idevágó közösségi médián megjelenő hírek értékelése, valamint laboratóriumi, diagnosztikai eljárások is megjelentek a feladatok között. Végül a legjobb 3 csapat, a dobogósok, a harmadik fordulóban, szerepjátékokkal, szituációs játékokkal, vitákkal küzdöttek meg az első helyért. Végül, maximum 5 percben, kellett bemutatniuk a beküldött pályamunkájukat.


- Mi történt a verseny után?
É
va-
 A versengés befejeztével minden résztvevőt ebéddel vártak ... Közben történt meg a pontok összesítése, majd  került sor az eredményhirdetésre. 
A versenyzők közül senki sem tért haza üres kézzel, minden csapat egy oklevéllel, és egy könyvvel gazdagodott!
Az első három helyezettre pedig (előre megszervezett) látogatás várt a Semmelweis Egyetem Gyermekklinikáin, illetve az egyetem szűrővizsgálatokat is alkalmazó Központi Diagnosztikai Laboratóriumában.



- Hogyan értékelitek a szerepléseteket?
Éva- A döntőben nagyon jó képességű, velünk egyidős fiatalokkal ismerkedhettünk meg. Mindenki jól teljesített a feladatokon, még ha utolsóként is végzett, hiszen ez már a legjobb 12 csapat volt a 72 pályázó közül! Így mindenkinek csak gratulálni lehet!
Mi is nagyon jól éreztük magunkat, sokat tanultunk a verseny alatt, és új tapasztalatokat szereztünk, például, hogy élőben beszélhettünk olyan emberekkel, akik már felsőoktatásban oktatnak, vagy valamilyen más magasabb pozíciót töltenek be az egészségügyben. Eleinte kicsit ijesztő volt, de rengeteget tanultunk, és a végén már könnyedén próbáltuk megoldani a feladatokat. Úgy gondoljuk, hogy a többi csapathoz, de magunkhoz képest is jól teljesítettünk, még ha a negyedik helyen is végeztünk. Már az is megérte, hogy részesei lehettünk egy ilyen versenynek!


- Szeretnétek-e a jövőben is a biológiával foglalkozni? Szerepel-e ez a tudomány a továbbtanulási terveitekben? 

Fanni: - Engem az egészségügyi pálya vonz leginkább, azon belül a fogászat és a szemészet. E két irány közt gondolkozom. Szegeden szeretnék menni továbbtanulni, amihez elengedhetetlen egy sikeres érettségi, melyet, remélem, sikerül is teljesíteni!
Nóri: - Valamilyen módon, igen! Még általános iskolában eldöntöttem, hogy a sérült embereknek akarok segíteni, ezért jelnyelvű tolmácsnak készülök. Ez a célom azonban a középiskolában háttérbe szorult, „B-terv” lett. Most már az a legfőbb célom, hogy bejussak a Semmelweis Egyetem Pető András Karára, és hogy konduktorként végezzek.
Éva: - Természetesen, igen! Jelenlegi nagy célom a Szegedi Tudományegyetem orvosi kara. Az orvosláson belül – ha eljutok odáig, hogy szakosodni tudjak – a bőrgyógyászat érdekel a legjobban. Nagyon szép szakmának tartom, de természetesen lehet, hogy útközben majd valamelyik másik szak fogja megragadni az érdeklődésemet...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése