2017. március 3., péntek

Hodován Tünde a legkiválóbbak közt a helyesírás Kárpát-medencei ünnepén

Nagyszerűen szerepelt, s gimnáziumunk elmúlt éveinek egyik legjobb eredményét érte el végzős diákunk, Hodován Tünde az Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny Kárpát-medencei döntőjében!  (1) A 2017. február 24-25-ei gyulai megmérettetésen a történelmi Magyarország szinte minden szegletéből érkezett, több mint száz középiskolás fiatal között, gimnáziumunk diákja a 6. helyezést szerezte meg. (A döntőről, eredményekről részletesebben idekattintva olvashat  részletesen.)
Tündi és felkészítő tanára, Dr. Deákné Tóth Veronika teljesítménye előtt tisztelgő összeállításomban először egy kis játékra hívom olvasóinkat: teszteljék helyesírási tudásukat az "emelt szintű" feladatok megoldásával!  
A kihívás izgalmai után Sereg Fruzsina, Tóth Dorina és Szigeti Nikolett (12. A) kérdezik osztálytársnőjüket - tehetségéről, a  versenyről és élményeiről. Tündi portréját (balra) Török Töce Tibor készítette.



(A megoldásokat, az értékelés szempontjait
l. a jegyzetekben. Fotó: anyanyelvapolo.hu)


1. Chatelés közben sokszor használtok ilyen rövidítéseket. A következő mondatokat írd le úgy, hogy a nagymamád is megértse!


A 7végén +kap6sz a Itól 1 Gpet. +6ó a I 5lete, mert .osan ilyen Gp –zott. Mindig Mlékeztetni fog a Gp I 6ártalan xeretetére. 




2. Írd le helyesen a szövegrész hibásan írt részleteit!


Az egyedül álló tehetség kivivja a sikert. Akkor is, ha akadályok nehezitik utját; akkor is, ha a fejébeszállna az elismerés. A diákot a tanitó néni, a tanár bácsi utba igazithatja. Van amikor a szemben állásból megtud születni egyvalami, de van amikor a nyugodt gyakorlás hoz létre másvalamit. Nap, mint nap, hétről-hétre semmiféle ötlet s egyszercsak senkisem tudja, honnan, el kezd menni a dolog, mint a karika csapás. Egy időben születtünk, azaz egy idejűleg jártunk iskolába. 


Fotó: Magony Martin
- Indultál-e korábban is nyelvi, nyelvhasználati vagy helyesírási versenyeken? 
- Általános iskolában évről évre részt vettem az Implom József Helyesírási Verseny általános iskolás változatában, a Simonyi Zsigmond Helyesírás Versenyen, illetve a Bendegúz Nyelvismereti Versenyen. Utóbbiban, az iskolai forduló után a megyei fordulóig jutottam több évben is; most először értem el országos versenyen ilyen jó helyezést.

- Szereted anyanyelvünket, a helyesírást, vagy más motivált (pl. versenyszellem), hogy jelentkeztél az Implomra?
- Mindig is nagy volt bennem a versenyszellem és fontos volt számomra az anyanyelv helyes használata. Kilencedikben jelentkeztem először, majd minden további évben is neveztem. Tavaly, 11.-ben első helyezést értem el az iskolában, a megyei fordulón pedig 5. lettem. Az idei évben, nem kis meglepetésemre, értesítettek, hogy a megyein első lettem, így én képviselhettem Bács-Kiskun megyét, de ami még fontosabb számomra, hogy a Gimi hírnevét is öregbíthettem.


Prof. dr. Nagy L. János egyetemi tanár, a zsűri elnöke a megnyitó eseményen
a gyulai városháza dísztermében. Fotó: Fekete Cintia. www.gyulaihirlap.hu



- Hány fordulóból, milyen feladatokból állt a helyesírási verseny?
- Három fordulóból állt a verseny: egy iskolai forduló, egy megyei és egy Kárpát- medencei döntőből. Volt egy tollbamondás, illetve egy nyelvhelyességi feladatsor. A tollbamondás után volt néhány perc szünetünk, amikor kicsit szusszanhattunk, illetve a szervezők egy kis "agyserkentő" csokival kedveskedtek nekünk, majd következett a feladatsor.

Fotó: www.anyanyelvapolo.hu


- Hogyan készültél a megmérettetésre?
- Végzős elfoglaltságaim miatt sajnos nem nagyon volt időm felkészülni rájuk, ezért inkább úgy gondoltam, hogy meglévő tudásomat felhasználva igyekszem a lehető legjobb teljesítményt nyújtani. Persze átnéztem az előző évek feladatsorait, de nem ez volt az elsődleges az életemben.

- Elégedett vagy-e az eredményeddel/ teljesítményeddel?
- Elégedett vagyok, úgy érzem, kihoztam magamból a maximumot, hiszen még soha nem értem el országos versenyen hatodik helyezést!

- Hogy érezted magad Gyulán, milyen élményeid voltak a verseny közben a városról, résztvevőkről?
- Nagyon megtetszett Gyula, s különösen jók voltak a résztvevők számára szervezett programok! Többek között voltunk a gyulai Almásy kastélyban, illetve a Százéves cukrászdában, ahonnan kézműves csokoládékkal tértem haza. A résztvevők többségével sajnos nem nagyon tudtam megismerkedni a sűrű program miatt, de az egyik kiskunhalasi diáklánnyal, aki a szobatársam volt, nagyon megszerettük egymást az eltöltött néhány nap alatt, így keserédes volt a hazautazás.

- Hogy fogadták az eredményt szüleid, osztálytársaid? Hogyan (mivel) ünnepelsz?
- Nagyon jól esett, hogy ennyire sokan gratuláltak; anyukám először el sem akarta hinni az eredményem, hiszen mondtam otthon többször, hogy ilyen sok jó helyesíró között nem hinném, hogy esélyem van bármilyen jó helyezésre is! De nem így lett. 

- Továbbtanulásodban szerepet kap-e az anyanyelv ismeretének további elmélyítése, pl. magyarszakon?
- Elsődleges céljaim között nem a magyar szak szerepel, de megjelöltem a magyartanári képzést is. Azonban mindig is fontos lesz számomra a magyar nyelv helyes használata. Fejleszteni, természetesen mindig fogom magam, hisz "az ember sohasem tudhat eleget". 


- Találsz-e helyesírási hibát tanáraid szövegeiben (javításaiban), s azokat javítod-e?
- Az esetek többségében az osztálytársaimat szoktam kijavítani, illetve ha valamilyen szó helyesírásában nem biztosak, gyakran fordulnak hozzám. Általában ilyenkor elmondom a nyelvtani szabályt is, hogy miért így kell írni, hogy jobban rögzüljön, és a következő alkalommal ne vétsenek hibát. 

- Mit csinálsz szívesen szabadidődben?
- Ha csak tehetem, rengeteget olvasok, ami szokatlan a fiatalok körében, hogy legszívesebben klasszikusokat. Már egészen kicsi korom óta olvasok rendszeresen regényeket, így azt gondolom, ez is hozzájárult ahhoz, hogy fogékonyságom kialakuljon a helyesírás iránt. Persze jó géneket is örököltem, hisz édesanyám is köztudottan jó helyesíró.



Jegyzetek


(1) Az Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny Kárpát-medencei döntőjét 27. alkalommal rendezte meg a gyulai Erkel Ferenc Gimnázium, százkét középiskolás részvételével. Az egy nappal korábban érkezett diákok elsőként a tollbamondást írták meg, majd a feladatlapok kitöltése következett. A másnapi eredményhirdetés előtt a vendégek városnézéssel és ismerkedési esttel múlatták az időt.

A hétvégén megkaphatsz nagyitól egy gépet. Megható a nagyi ötlete, mert pontosan ilyen gép hiányzott. Mindig emlékeztetni fog a gép nagyi határtalan szeretetére.
Egyszerű mondat 1 pont, összetett mondat 2 pont. 
A feladat pontértéke: 4 pont/ 100 pont.

(3) A javítókulcs itt olvasható.
1. Kivívja, nehezítik, útját, fejébe szállna, tanító, útba, igazíthatja, Van, szembenállásból, meg tud születni, van, Nap mint, hétről hétre, ötlet, egyszer csak, senki sem, elkezd, karikacsapás, egyidejűleg. 
1 pontosak a kiteendő/törlendő vesszők és a törölt kötőjel (hétről-hétre), 2 pontos az egybeírás-különírás, 2 pontos a rövid-hosszú magánhangzók, 3 pontos az igekötő-ige javítása. 
A feladat pontértéke: 35 pont/ 140 pont.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése